Het maken van een historische roman 13

Nederland regenland beperkt zich tot een steeds kleiner aantal maanden. Eigenlijk moeten we het waterpeil verhogen, maar de investeringen in zwaar materieel voor intensieve landbouw en veehouderij maken dat onmogelijk. Dat zou kapitaalvernietiging betekenen. Alle zware landbouwmachines op de schroothoop en terug naar kleinschaligheid met echte paardenkrachten. Dat kan echter niet meer. Het productieniveau komt te laag te liggen om aan de eisen van onze wenswereld te voldoen. We zouden als consument flink wat stappen terug moeten doen en daar is geen draagvlak voor in onze samenleving. Dus keren we terug naar die wereld met een historische roman in onze handen. Ik mag mij gelukkig nog intensiever onderdompelen in zo'n 'minderconsumptiemaatschappij', omdat ik erover schrijf. Het levert wel telkens praktische problemen op. Zo laat ik de hoofdpersoon het water op gaan, terwijl ik vrijwel niets van scheepvaart en met name zeilschepen weet. Hoe waren schepen op dat specifieke moment getuigd? Welke vorm hadden de zeilen en hoe konden ze aan- en voor de wind zeilen? Gebruikte men al termen als stuur- en bakboord? Kon je ook passage boeken? Eten, drinken, slapen, vechten, roereieren, plaatsbepaling?
Stop! Je kunt je tot in detail alles uitzoeken en deskundigen raadplegen, maar het hoeft niet in het belang van het verhaal te zijn. Waar het op neer komt is keuzes maken. De vraag is dus: Hoe overleef ik met mijn boek passages waar kennis tekort schiet?
Opgelucht haal ik adem. Ik heb weliswaar weer een maand verspild, maar weet nu waar ik een oplossing ga vinden. Ik wil namelijk niet 'nat' gaan.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Het maken van een historische roman 13

Fonds

Optimisten en pessimisten

Kinhem, wachttijd

Het boek is af

Eten in de vroege middeleeuwen